DIAMONDS

Ολοκληρώθηκε η εναρκτήρια συνάντηση (Kick Off Meeting) του προγράμματος DIAMONDS

DIAMONDS
Diagnosis and Management Of febrile illness using RNA Personalised Medicine Signature Diagnosis

Με μεγάλη χαρά, η Β΄ Παιδιατρική Κλινική του ΕΚΠΑ ανακοινώνει τη συμμετοχή της στην πενταετούς διάρκειας, πολυκεντρική μελέτη DIAMONDS ( DIagnosis And Management Of febrile illness using R NA Personalised Medicine Signature Diagnosi S), με επιστημονικά υπεύθυνη την Καθηγήτρια κα Μαρίζα Τσολιά.

Η μελέτη DIAMONDS χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Horizon 2020, συντονίζεται από το Imperial College του Λονδίνου με επικεφαλής τον καθηγητή Michael Levin και περιλαμβάνει συνεργάτες από ολόκληρη την Ευρώπη (Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Αυστρία, Γερμανία, Γαλλία, Ελλάδα-Β΄ΠΠΚ-,Ολλανδία, Ιταλία, Σλοβενία, Λετονία, Ελβετία), αλλά και την Αφρική (Γκάμπια, Νεπάλ) την Ασία (Ταιβάν) και την Αυστραλία. Η συμμετοχή της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής στη μελέτη DIAMONDS έρχεται ως επιστέγασμα της εξαιρετικά επιτυχημένης συμμετοχής της στη μελέτη PERFORM ( PErsonalised  Risk assessment in  Febrile illness to  Optimise  Real life  Management across the European Union) η οποία ξεκίνησε το 2016 και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2020.

Ο πυρετός είναι ένας από τους συχνότερους λόγους προσέλευσης στις υπηρεσίες υγείας. Έχει υπολογισθεί, ότι ένα στα τρία παιδιά που εξετάζονται στα τμήματα επειγόντων περιστατικών προσέρχονται λόγω  του συμπτώματος αυτού.   Προσεγγίζοντας το πάντοτε επίκαιρο θέμα του πυρετού στα παιδιά, αλλά και σε άλλες ομάδες, όπως τα νεογνά, οι έγκυες, οι ενήλικες και οι υπερήλικες, η μελέτη DIAMONDS επιδιώκει να εφαρμόσει την εξατομικευμένη ιατρική (ή ιατρική της ακρίβειας-personalised medicine) στη διάγνωση και αντιμετώπιση των ασθενών με πυρετό. Για τους κλινικούς ιατρούς, αποτελεί προτεραιότητα να διακρίνουν μέσα στο πλήθος των ασθενών με πυρετό τους λίγους εκείνους που πάσχουν από σοβαρή, δυνητικά απειλητική για τη ζωή λοίμωξη ή από φλεγμονώδες, αυτοάνοσο ή κακόηθες νόσημα. Πολύ συχνά, τα κλινικά συμπτώματα πολλών διαφορετικών νοσημάτων μοιάζουν μεταξύ τους και οι διαγνωστικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται έχουν πολλούς περιορισμούς.  Η τρέχουσα αντιμετώπιση των ασθενών με πυρετό συχνά περιλαμβάνει νοσηλεία και χορήγηση ευρέoς φάσματος αντιμικροβιακών φαρμάκων μέχρι τον αποκλεισμό κάποιας σοβαρής λοίμωξης.  Επιπλέον, πολύ συχνά, εφόσον τα συμπτώματα παρατείνονται, συχνά χρειάζονται επιπλέον εξετάσεις που οδηγούν σε παρατεταμένη νοσηλεία, αύξηση του κόστους και της ανησυχίας των εμπλεκομένων και τελικά σε καθυστέρηση της διάγνωσης και της σωστής αντιμετώπισης του ασθενούς.

Σήμερα, γνωρίζουμε ότι κάθε νόσος σχετίζεται με ένα μοναδικό πρότυπο γονιδίων τα οποία είτε «ενεργοποιούνται» είτε «απενεργοποιούνται» και συνιστούν τη «μοριακή υπογραφή» η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να ταυτοποιηθεί γρήγορα κάθε νόσημα. Τέτοιες μοριακές υπογραφές έχουν βρεθεί για λοιμώδη, φλεγμονώδη και αυτοάνοσα νοσήματα (π.χ. φυματίωση, νόσος Kawasaki). Η μελέτη DIAMONDS θα «χτίσει» μια διαθέσιμη προς όλους «βιβλιοθήκη μοριακών υπογραφών» για όλα τα συνήθη λοιμώδη και φλεγμονώδη νοσήματα και θα αναπτύξει μια συγκριτική μοριακή ταξινόμηση αυτών των νοσημάτων η οποία θα διευκολύνει την ταχύτερη διάγνωση και αντιμετώπιση των ασθενών. Επιπλέον, οι συνεργαζόμενες στη μελέτη DIAMONDS εταιρίες βιοτεχνολογίας θα αναπτύξουν μια διαγνωστική δοκιμασία η οποία με τη μέτρηση 100-150 γονιδίων θα επιτρέπει την ταχεία, εντός 1-2 ωρών, και αξιόπιστη διάγνωση όλων των συνήθων λοιμωδών και φλεγμονωδών νοσημάτων. Η προσέγγιση αυτή περιγράφεται με τον όρο Personalized Molecular Signature Diagnosis ( PMSD ), δηλαδή «εξατομικευμένη διάγνωση βασισμένη σε μοριακές υπογραφές».  Οι πρώτες πιλοτικές μελέτες στις οποίες θα συμμετέχει και η B’ Παιδιατρική Κλινική  του Ε.Κ.Π.Α. θα πραγματοποιηθούν το 2023 και 2024.

Για τη Μονάδα Κλινικής Έρευνας στις Παιδιατρικές Λοιμώξεις της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής αποτελεί εξαιρετική τιμή και σταθερή προτεραιότητα η συμμετοχή της σε αυτή την πρωτοπόρο διεθνή προσπάθεια. Η ερευνητική αυτή προσπάθεια με την εφαρμογή της εξατομικευμένης ιατρικής αναμένεται να αλλάξει τη διαγνωστική προσέγγιση και αντιμετώπιση των ασθενών με πυρετό επιφέροντας σημαντικές αλλαγές στη δημόσια υγεία μέσα στην επόμενη πενταετία.

Η μελέτη DIAMONDS χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Έρευνας και Καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης  Horizon  2020  με αριθμό συμφωνίας  No  . 848196.